ANMÄLNINGSPROCESS FÖR OLAGLIGT INNEHÅLL

INFORMATION OCH ANMÄLNINGAR ENLIGT EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) 2022/2065 AV DEN 19 OKTOBER 2022 (FÖRORDNINGEN OM DIGITALA TJÄNSTER)

Som leverantör av hostingtjänster är vi enligt artikel 16 i förordningen om digitala tjänster (nedan: DSA) skyldiga att inrätta förfaranden som gör det möjligt för personer eller organisationer (nedan ”användare”) att anmäla förekomsten av olagligt innehåll som enligt deras uppfattning är olagligt i EU eller i ett EU-land och som lagras på våra system.

Kontaktuppgifter för myndigheter och användare:

Här hittar du kontaktvägar för klagomål och allmänna ärenden: https://www.byteslagenhet.se/foretagsinformation

Uppgifter om begränsningar för användningen av våra tjänster i våra allmänna villkor:

Uppgifter om begränsningar för användningen av våra tjänster enligt art. 14 DSA finns i våra Allmänna villkor.

Information om moderering av anmält användarinnehåll:

Som personuppgiftsbiträde är vi varken behöriga eller skyldiga att övervaka den information som våra kunder överför till våra system eller som lagras på våra system, eller att aktivt söka efter omständigheter som tyder på olaglig verksamhet.

Vid anmälningar om motsvarande rättskränkningar vidarebefordrar vi som regel anmälningar om olagligt innehåll från användare omedelbart till våra kunder. Vi ber våra kunder att utan dröjsmål granska och vid behov ta bort det anmälda olagliga innehållet eller lämna ett yttrande i form av ett bemötande, vanligtvis inom en vecka. Vi delar endast den anmälande användarens identitet med vår kund om detta är absolut nödvändigt för att kunna pröva den anmälda rättskränkningen. Om vi inte får ett yttrande från vår kund inom den utsatta tidsfristen kommer vi att automatiskt blockera innehållet och informera vår kund om blockeringen, tills problemet har åtgärdats av kunden eller kunden har lämnat ett yttrande/ bemötande. Om vår kund i sitt yttrande/bemötande visar att det ifrågasatta innehållet inte är olagligt kommer blockeringen att hävas. I undantagsfall kan vi – beroende på omständigheterna – även först blockera anmält innehåll och därefter begära ett yttrande från våra kunder. Även i detta fall förblir innehållet blockerat tills problemet har åtgärdats av kunden eller kunden har lämnat ett yttrande/ bemötande. Även i detta fall häver vi blockeringen om vår kund visar att det anmälda innehållet inte är olagligt eller om vi efter ett yttrande/bemötande från vår kund kommer fram till detta resultat. Anmälningar om olagligt innehåll, kunders reaktioner och myndighetsbeslut granskas i princip av människor.

Om uppgifter anmäls som ger anledning att misstänka att ett brott som innebär fara för en persons eller flera personers liv eller säkerhet har begåtts, begås eller kan komma att begås, blockerar vi först det anmälda innehållet, meddelar vår kund om blockeringen och informerar omedelbart de behöriga brottsbekämpande myndigheterna eller rättsliga myndigheterna om misstanken samt tillhandahåller myndigheterna all relevant information vi har.

Vi informerar användare om de åtgärder vi vidtar samt om tillgängliga rättsmedel (internt omprövningsförfarande, alternativ tvistlösning, andra rättsmedel) mot vårt beslut, även om vi eventuellt inte vidtar någon åtgärd. I sådant fall motiverar vi också beslutet.

Internt omprövningsförfarande, alternativ tvistlösning och rättsmedel mot vårt beslut:

Om användare inte håller med om vårt beslut kan de klaga på det. För att lämna in ett klagomål på vårt beslut ber vi användare svara på det e‑postmeddelande där de informerades om beslutet. Om möjligt, dela gärna ytterligare aspekter eller tillhandahåll mer information. Vi kommer då att ompröva vårt beslut och informera användaren om beslutet i klagomålet.

Användare kan också vända sig till ett alternativt tvistlösningsorgan. Alternativa tvistlösningsorgan är oberoende organ som, tack vare sina resurser och sin expertis, kan pröva tvister som lämnas in till dem objektivt och neutralt. Varje medlemsstat måste certifiera alternativa tvistlösningsorgan för hantering av sådana tvister. Hittills har inga alternativa tvistlösningsorgan certifierats. Så snart information finns tillgänglig uppdaterar vi denna webbplats.

Du kan dessutom när som helst vidta civilrättsliga och/eller straffrättsliga åtgärder, göra anspråk gällande i domstol samt informera Bundesnetzagentur som tillsynsmyndighet om händelsen.

Formulär för anmälan av olagligt innehåll:

Formuläret för att anmäla olagligt innehåll i våra system hittar du nedan. Observera att vi för en korrekt anmälan behöver följande uppgifter från dig som användare:

  1. en tillräckligt motiverad förklaring till varför du anser att de aktuella uppgifterna utgör olagligt innehåll;
  2. en tydlig angivelse av den exakta elektroniska platsen för dessa uppgifter, till exempel den precisa URL-adressen eller de precisa URL-adresserna, eller, i den mån det behövs, ytterligare uppgifter som med hänsyn till innehållets art och den specifika typen av hostingtjänst är ändamålsenliga för att identifiera det olagliga innehållet;
  3. namn och e‑postadress till den anmälande personen eller organisationen, såvida det inte rör uppgifter som antas avse ett brott som har samband med sexuellt utnyttjande eller sexuell exploatering av barn, barnpornografi, kontakt med barn i sexuellt syfte eller försök/anstiftan/medhjälp till att begå nämnda brott (brott enligt artiklarna 3 till 7 i direktiv 2011/93/EU (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/HTML/?uri=CELEX:32011L0093#d1e1035-1-1);
  4. en försäkran om att du i god tro är övertygad om att uppgifterna och påståendena i anmälan är korrekta och fullständiga.

Om du har frågor om formuläret ovan eller om övriga punkter kan du gärna kontakta oss via e‑post på följande adress: support@byteslagenhet.se